29 september, 2015

Min snorunge

Det där när barn blir sjuka.
HUR mycket snor ryms det i en så liten kropp?
Man torkar och det rinner, så man torkar igen och då nyser hon dig i ansiktet och innan du vet ordet av det är det snor i ta mig fan hela lägenheten. Inklusive över hela mig.
Natten har varit fruktansvärd.
Ebba har snurrat och stånkat för hon har inte kunnat andas.
Vilken hjälplöshet man upplever när inget man gör hjälper.
Att dessutom vara sjuk själv och vara i behov av sin egna sömn gör inte situationen lättare.
Jag har inte varit riktigt sjuk på över två år och även nu kan jag inte klassa mig som jätte sjuk men påtagligt nog för att vara belastad av det.
Men att själv må dåligt när din energi och ditt tålamod inte får tryta är en ny upplevelse.
Och precis som i alla andra lägen sen du blev mamma går ditt barns välmående automatisk utan tvekan först. Jag hade både igår och idag behövt sova mitt på dagen men när skruttan äntligen somna i min famn och ligger så upprätt att hon andas fritt, sitter jag gärna där med henne i två timmar för att hon behöver det.
Den här kärleken är det häftigaste och starkaste jag upplevt. Och varje natt tänker jag,  jag jävlar höll henne vid liv idag igen.

Att vara snorig själv är fruktansvärt, men för ett litet barn som ännu inte kan snyta sig måste det vara fruktansvärt.
Tidigt i morse vaknade vi av att Ebba inte kunde andas alls, trots feber och igentäppta luftvägar fick vi inte komma in till sjukhuset utan sambon fick istället fara dit och hämta hem det vi behövde för att hjälpa henne bäst vi kunde.
Dom berättade något nytt för oss att man ska vara lite aktsam med snorsugarna som man annars så flitigt använde för tydligen stimulerar det näsan till att producera ännu mer snor.
Man ska istället "spola ner det" med hjälp av koksaltlösning.
Antingen med en plastspruta, finns på apotek. Som man sprutar snabbt rakt in (inte uppåt) och det går åt mellan en till två milliliter per näsborre. Eller har apoteket en fantastisk spray som är färdigdoserad som heter
Detta är obehagligt att både göra och att se hur ditt barn börjar frusta med det är effektivt.
Därefter ges näsdroppar (två i varje näsborre) av Nezeril. Enligt doseringen och rekommendationen vi fått av sjukhuset ska en pipett som innehåller tre droppar blandas i en liten behållare med fyra droppar koksaltlösning. Allt suges enklast tillbaka in i valfri pipett.
Detta har en avsvällande effekt på slemhinnorna. Däremot får det inte överdoseras under längre tid för att istället få motsatt effekt.

När vi gjort detta på Ebba har effekten hållt i sig i ca fyra timmar och Ebba har kunnat sova ostört och äta bättre. Guld för ledsen bäbis och orolig mamma.

Inga kommentarer: