16 juli, 2015

DIY Pompoms


Jag älskar att pyssla, klipp och klistra.
Så när det började planeras namngivning sprang idéerna lös i huvudet på mig.
Ibland är idéerna så många att jag får sätta mig ner å skriva upp dom för att inte ta mig vatten över huvudet vilket resulterar i tusen halvfärdiga projekt liggandes runtomkring i lägenheten.
Jag spanade runt på nätet för att få inspiration och tips och började tillslut bilda mig en bild av hur jag ville ha det. Problemet var att man inte blir rik av att vara mammaledig.
Så planerna fick budgeteras därefter.
Jag har länge gått och trånat efter en mysig dekorationsupphänging som många har i sina barnrum som heter pompoms.
Dessa kostar upp emot en 80 kronor styck och det fanns inte rum i föräldrarbudgeten för detta.
Så jag tänkte att det måste gå att göra egna vilket det absolut gör och det var dessutom inte speciellt svårt.
Vanliga Pompoms är gjorda av silkespapper men jag tänkte vara mer ekonomisk än så och hittade att man kunde göra dom utav något som dom flesta har hemma eller i alla fall inte kostar många kronor att köpa nämligen servetter.
Efter frågan från några vänner om hur jag gjort, tänkte jag dela med mig till dom som är sugna på att testa.
Det ska vara trelagers servetter i den färg man vill ha sin pompom i.



  1. Lägg ut 5 - 7 servetter på varandra beroende på den täthet du vill ha.
  2. Vik alla servetterna vartannat som en solfjäder i lagom stora veck.
  3. Knyt ett snöre i mitten av dom vikta servetterna. Använd inte för kort snöre för att fungera som upphängning.
  4. Klipp ändarna till den form du vill att just din pompom ska ha. Jag har testat tre varianter. Utan att klippa alls, med rundade hörn och med spetsiga hörn. Ju längre in du klipper ju mindre blir din pompom så det är så du styr storleken på den. Dom traditionella pompomsen är dom med rundade hörn.
  5. Lägg servetterna ner och veckla ut som en solfjäder och börja sedan försiktigt dra servett för servett mot mitten för att där dela dom ytterligare tre lagerna. Va försiktig då dom tunnaste delarna är sköra
  6. Gör detta tills alla är utvecklade. Puffa till den.
  7. Klart!

Inga kommentarer: