06 mars, 2014

Projekt Hem - Trappall

Jag har alltid pysslat, och tillverkat mina egna saker. (kanske inte så praktiska, men jag gjorde dom)
Jag började som liten att plocka isär, uppfinna och tillverka mina egna inredningsaker. (skulle bli uppfinnare när jag var liten)
Min hjärna har alltid gått på högvarv med ett stort behov av stimulans och aktivitet. Att pyssla, städa, träna, allt detta har mycket varit för att hålla kaoset i mitt huvud i schack.
Jag älskar min kreativa hjärna, Kalles mage gillar min kreativa hjärna när det ska bakas nya saker för att utmana mig själv mentalt. Men det kan även bli överladdning när kroppen inte hinner med i tempot hjärnan vill jobba. Därav kan det, som just nu, ligga tusen projekt över allt som jag är hungrig på men inte riktigt har orken för.
Det här har varit så långt innan vi fick gå igenom detta, men när jag insåg att vår insamling som jag ändå fått ha för att hålla fokusen på något, började ta slut fick jag lite panik.
Vad ska jag lura och uppehålla min övertänkande hjärna med nu!?
Hur ska jag nu kunna hantera min sorg!?
Så jag började ta tag i mina projekt.
Vi flyttade in i vår nya lägenhet i september, men jag blev gravid i september så plötsligt försvann både mående och orken. Jag har sakta börjat bygga ihop vårat bo med noggranna planeringar och mysiga idéer. (Kalle får alltid vara med och bestämma men ger gärna mig taktpinnen att föra med)
Det börjar falla på plats mer och mer och i och med att jag fått tiden att börja pyssla och dona och fått ihop lite saker jag gjort, tänkte jag att jag kunde ha det som mitt nya "hantera sorgen projekt".
Och lägga ut det på min blogg för er att se, men även för mig att se hur långt jag kommit med min sorg.
Jag skriver fortfarande som att bara läser den här bloggen, men att det finns fler än jag som ser mina ord är oundvikligt nu och det glädjer mig att så många valt att även om bara i det tysta att följa min resa. Alla vänliga ord om mina tankar betyder så otroligt mycket och jag vet att jag inte står ensam i det här.
Jag har ett gäng Etiketter till höger där jag även kommer lägga (vid ork) saker jag pysslat med under Projekt hem.
Projekt hem --->

Vi bodde i en mysig stuga precis vid vattnet, men fick flytta pga dåliga husförhållanden.
Vi hade ju bestämt oss för att skaffa barn.
Hemmet vi flyttade till var helt nybyggt, gjort av vit betong (hela lägenheten)
Jag gillar det stilrena och det är även något som passar oss båda och reflekterar oss båda även om jag är smått odefinierbar som personlighet.
Vi fick slänga nästan all vår inredning som vi hade i huset, än en gång pga hur illa husförhållanderna var.
Nä, jag har verkligen inte haft tur i livet, men jag börjar vänja mig bittert nu.
Så vi har fått skaffa mycket nytt, vilket har varit kul att få skapa ett nytt hem från grunden, och få göra det tillsammans. Det blir vårt! Men det blir dyrt och allt kan inte införskaffas samtidigt, men sakta kommer varje yta fyllas och jag försöker njuta av åkturen dit.


Vi har mestadels svart/vit inredning men jag ville ha en IKEA trapp-pall i hallen för jag började bli så rund i graviditeten och hade behov av att sätta mig och ta på mig skorna, fantastiskt charmigt.
Men ville ha inte lite färg element bland allt vitt och svart, men den fanns bara i just svart, vit och trä.
Så jag tänkte att jag testar att måla om den själv i stället.
Köpte röd klarlack färg. Fick måla den tre gånger eftersom första gången sög den åt sig färgen som mitt 20 åriga jag på hultsfredsfestivalen. Men sen jävlar blev det fint.
Blev otroligt förvånad och nöjd över hur bra det blev.


Inga kommentarer: